Argentinsk vin indeholder ikke ret mange tungmetaller, viser en undersøgelse, som et britisk forskerhold har foretaget. Foto: Sten Wrem
Offentliggjort 31.10.08 kl. 11:53
Ny britisk undersøgelse viser, at vine fra nogle lande indeholder flere tungmetaller end andre, og de kan over tid måske give dig kræft og Parkinsons syge.
Hører du til dem, der drikker mindst et glas vin om dagen? I så fald udsætter du dig selv for større eller mindre doser af tungmetaller, som kan forbindes med kræft, hjerteproblemer og Parkinsons syge.
Sådan lyder advarslen - ifølge Daily Mail - fra en gruppe forskere på Kingston University i London.
Ifølge forskernes undersøgelser indeholder vine fra nogle lande et foruroligende højt niveau et naturligt forekommende tungmetaller som kobber, zink og nikkel. Advarslen gælder særligt vine fra Ungarn og Slovakiet, mens de franske vine er nummer tre på listen.
Af de anyserede vine var vine fra Argentina, Brasilien og Italien, der havde de laveste værdier.
Der er dog ingen grund til, at vindrikkere går i panik, lyder det beroligende fra både vinbranchen og den britiske fødevarestyrelse. Tungmetal-niveauerne holder sig nemlig inden for de tilladte grænseværdier.
Forskerne undersøgte tungmetallerne i cirka 100 flasker vin fra 16 lande. Tungmetallerne optræder naturligt i jorden og bliver optaget af vindruerne, mens de vokser sig store og saftige.
Forskerne på Kingston University i London brugte en ny teknik, som er udviklet af amerikanske eksperter. Teknikken gør det muligt anslå risikoen ved at drikke et glas vin dagligt gennem mange år.
Læs også: 10 vingårde du bør besøge før du dør
Annonce:
Annonce:


















Biblioteker: Forældre bøvler med børnebøger
Tre bjergbestigere er omkommet på Everest
Flere danskere rejser ud i verden
Ny nedtur får konsekvenser for Wozniacki