Flækestegen med sit indhold af mættet fedt er langt bedre end sit rygte, viser ny amerikansk forskning.
Offentliggjort 04.03.10 kl. 21:02
Ny amerikansk forskning gør op med de seneste 20 års advarsler mod hjerte/kar-sygdomme.
Fedt i mælkeprodukter og kød er frikendt for at være hovedårsag til hjerte-kar-sygdomme. Det er skadeligt, hvis vi erstatter fedtet med kartofler og pasta, konkluderer ny amerikansk forskning.
Stik imod de sidste 20 års advarsler viser ny forskning, at tandsmør, fed ost og flæskesteg ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.
Dermed står et af de vigtigste kostråd om at begrænse indtaget af mættet fedt fra blandt andet mælkeprodukter, dyr og tropiske olier for fald, skriver Nyhedsmagasinet Ingeniøren fredag.
Senest fremgik det af en artikel i verdens førende ernæringstidsskrift American Journal of Clinical Nutrition, at en række studier af i alt 348.000 personer ikke kunne vise en sammenhæng mellem indtaget af mættet fedt og risikoen for at dø af blodpropper eller andre hjerte-kar-sygdomme.
»Folk tror, at fedt er dårligt. Derfor kom vores konklusion som lidt af en overraskelse, selv om andre undersøgelser tidligere har vist noget tilsvarende,« siger en af artiklens forfattere, ernæringsforsker Qi Sun, Harvard University, til Ingeniøren.
Konklusionen om, at mættet fedt ikke giver flere hjerte-kar-sygdomme, står i direkte modstrid med de danske kostanbefalinger. På hjemmesiden altomkost.dk skriver Fødevarestyrelsen: "Spar på fedtet – især fra mejeriprodukter og kød. Mættede fedtsyrer øger risikoen for blodpropper og åreforkalkning".
Styrelsen opfordrer i stedet danskerne til at spise mere kulhydrat, blandt andet kartofler, ris eller pasta hver dag. Det undrer Qi Sun. Han påpeger, at forskningen sådan set ikke frikender mættet fedt helt.
»Men spiser vi mindre mættet fedt, skal det erstattes af noget andet. Mere kulhydrat, særligt de simple kulhydrater, er meget skadelige og øger risikoen for at udvikle diabetes, som igen øger risikoen for hjerte/kar-sygdomme. Derfor kan anbefalingen om at spise mere kulhydrat gøre mere skade end gavn,« siger han.
Ph.d. Marianne Uhre Jakobsen fra Klinisk Epidemiologisk Afdeling, Århus Universitetshospital, står bag en af de undersøgelser, som den amerikanske artikel bygger på.
Hun er ikke enig i den danske anbefaling om at spise mere kulhydrat.
»Vi skal passe på med vores fedtforskrækkelse og være åbne over for at forfine kostanbefalingerne.«
Ifølge lektor Tine Tholstrup, Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet, er førende udenlandske forskere i dag enige om, at der mangler bevis for, at mættet fedt er skadeligt.
Hun mener ikke, at det mættede fedt er det egentlige problem, men på grund af den kolesterolhævende virkning bør det stadig spises i moderate mængder.
»Hvis de kulhydrater, vi spiser, ikke er komplekse, ser de ud til at være mere helbredsskadende end mættet fedt. De danske anbefalinger skulle give mulighed for at spise mere fedt af god kvalitet, dvs. mere mono-umættet fedt, og færre kulhydrater,« siger hun.
Fødevarestyrelsen vil ikke revidere de officielle, danske kostråd, før der kommer en ny udgave af de nordiske næringsstofanbefalinger. Det sker i 2012. Det arbejde deltager DTU Food i.
Forskningschef Inge Tetens siger:
»De nye studier er endnu ikke tilstrækkeligt til at ændre anbefalingerne af kostsammensætningen, men de kommer naturligvis med i de samlede vurderinger, der ligger forud for eventuelt at ændre de nuværende næringsstofanbefalinger,« siger hun.
Kilde: Ingeniøren
Annonce:
Annonce:






26-årig følte sig forfulgt af Se & Hør
Israel dræber ledende Hamas-medlem
50-årig sprinter ved EM
Jernalderfolk genbrugte stenalderøkser