Er du rigtig klog, spiser du din broccoli rå. Der er den nemlig sundest. Foto: colourbox.com
Offentliggjort 08.08.08 kl. 07:19
Ikke alle synes godt om den grønne plante, men du gør klogt i at vænne dig til smagen.
Nu har forskere nemlig påvist, at broccoli forebygger hjerteproblemer.
Men ikke alene kan grøntsagen forebygge hjerteproblemer, den kan også gendrive allerede eksisterende hjerte-kar-skader.
Det har forskere fra universitetet i Warwick netop påvist.
Forskerne mener, at den vigtige bestanddel i broccoli er stoffet sulforaphane.
Sulforaphane stimulerer produktionen af enzymer, der beskytter blodkar og blodårer, og reducerer samtidig antallet af molekyler, som forårsager alvorlige celleskader.
Især for diabetikere er det en god nyhed. Diabetikere bliver nemlig ramt af hjerte-kar-sygdomme fem gange så ofte som folk uden diabetes.
Holdet af forskere testede effekten af sulforaphane på blodkarceller, der var blevet beskadiget af for høje glukoseværdier, som er forbundet med diabetes.
Høje glukoseværdier kan tredoble antallet af ROS-molekyler, og det kan skade cellerne i kroppen. Forskerne opdagede, at sulforaphane reducerede antallet af skadelige ROS-molekyler med op til 73 %.
"Vores forskning viser, at stoffet sulforaphane fra broccoli formentlig hjælper med at forebygge processer forbundet med udviklingen af hjerte-kar-sygdomme," sagde professor Paul Thornalley til BBC.
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Venstre nærmer sig regeringens energiudspil
Obama vil pålægge Iran nye sanktioner
Find dine venner - på flyet
Par nummer syv på førstepladsen