Forskerne fra Edinburgh slutter, at det store ekstra daglige sukkerindtag ubevidst fik forsøgspersonerne til at skrue ned for kalorieindtaget på andre områder. Foto: Colourbox
Offentliggjort 30.08.10 kl. 12:56 - opdateret kl. 12:57
Viden om, at man får for meget sukker, gør muligvis folk endnu mere usunde, mener britiske forskere.
Kan det passe, at folk, der drikker masser af sukkersodavand, men tror, at vandet er sukkerfri, ikke tager på i vægt? Ja, hævder forskere fra Edinburgh på baggrund af et forsøg med 52 overvægtige kvinder. Halvdelen af dem drak hver dag i en måned en liter light-sodavand og den anden halvdel 1 l. sukkersodavand.
Kvinderne, som uden at vide det, fik dagligt skud ekstra sukker svarende til 20 pct. ekstra kalorier, tog nemlig ikke på. Ifølge forskerne, fordi de ubevidst skar ned på, hvad de ellers spiste og drak. Forskerholdet fra Queen Margaret University i Edinburgh mener, at resultatet ligner det tidligere forsøg med normalvægtige har vist.
En af teorierne går på, at kvindernes uvidenhed om, at de drikker sukkerholdigt sodavand bidrager til, at de føler sig mindre usunde. At føle sig usund kan nemlig starte en ond spiral, som får en til at indtage endnu mere sukkersødet, fedtrig usund mad.
I forsøget blev kvinderne opfordret til at skrive ned, hvordan de følte sig efter at have drukket sodavand, som de som nævnt ikke vidste var sødet med sukker eller aspartam. Her var der ingen væsentlige humørforskelle at spore i de to grupper.
En af forskerne, professor Marie Reid fra Queen Margaret University i Edinburgh, mener, at svarene havde været mere negative, hvis de forsøgspersoner, som fik sukkersodavand, havde vidst det. Fordi sukker har et dårligt ry. Hovedårsagen til sukkerets negative effekter på humøret kan dermed være psykologiske, mener hun.
En anden af forskernes mere kontroversielle udlægninger af studiet, der er finansieret af den britiske sukkerindustri, er, at kvindernes større sukkerindtag ikke øger sukkerafhængigheden. Den slutning er andre forskere lodret uenige i, bl.a. læge Baard Kulseng, lektor i ekstrem fedme ved St. Olavs Hospital i Trondhjem.
Han afviser overfor Forskning.no, at undersøgelsen giver belæg for at sige, at sukker ikke øger folks sukkerafhængighed - og han mener, at forskerholdet fra Edinburgh må arbejde videre, før de kan fremsætte den slags påstande.
Annonce:
Annonce:
Annonce:






18-årig stukket i ryggen med kniv
Hvem angreb først ved teenagedrab?
Løkken: Badebyen vil være voksen
FCK'er: Zanka sparker så dårligt