D-vitamin sammen med kalk bruges til at forebygge knogleskørhed. Nu advarer forskere mod risikoen for blodpropper. Foto: Colourbox
Offentliggjort 30.07.10 kl. 07:11 - opdateret kl. 12:47
Op mod 300.000 danskere spiser dagligt kalktabletter for at forebygge knogleskørhed.
Men det kan være livsfarligt - især hvis der ikke samtidig gives D-vitamintilskud.
Risikoen for at få blodpropper stiger nemlig med hele 30 procent, hvis du spiser pillerne dagligt. Det viser en helt ny undersøgelse, som Ekstra Bladet har fået en række danske eksperter til at kigge igennem, før den fredag offentliggøres i det anerkendte lægetidsskrift British Medical Journal. Læs mere hos British Medical Journal.
Det internationale team af forskere, som står bag, har foretaget en samlet analyse af 11 kliniske afprøvninger med i alt 12.000 personer, som enten fik enten calciumpiller eller snydetabletter.
Blandt dem, der fik calcium, steg risikoen for en blodprop i hjertet med omkring 30 procent, ligesom der var tegn på, at faren for slagtilfælde og hjertedød også voksede. Myndighederne anbefaler pillerne til især kvinder og ældre for at styrke skelettet.
Forskerne anbefaler yderligere undersøgelser af kalktabletter uden D-vitamintilskud. Når lægerne i dag ordinerer kalktilskud for at forebygge knogleskørhed, er det som regel i kombination med D-vitamin, der har betydning for kalkens optagelse i tarmene.
- Det er enormt bekymrende. Og det øger bekymringen, at kalktabletter er kolossalt udbredte, især hos midaldrende og ældre kvinder, siger Peter Clemmensen, som er formand i Hjerteforeningen og overlæge på kardiologisk klinik på Rigshospitalet, til avisen.
- Det betyder, at hver gang 1000 kvinder tager calciumpiller i fem år, vil 14 kvinder få en blodprop i hjertet. Til sammenligning forebygger calciumpillerne blot 26 tilfælde af knoglebrud blandt de 1000 personer, forklarer læge og videnskabsjournalist Jerk W. Langer, som er en af landets førende eksperter i kosttilskud.
- Det her skal tages alvorligt. Et håndkøbspræparat, der øger risikoen for blodpropper med 30 procent, er noget af det mest betydelige, vi har set, siger Peter Clemmensen.
Læs også: Effekt af D-vitamin er stærkt opreklameret
Ritzau
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Nyt partiprogram uden mange detaljer
Kender du nudiststrandens uskrevne regler?
Portugal timer fra træner-fyring
Mediedarling vinder Robinson Ekspeditionen 2010