"Folk bør overveje, hvilken type kød de spiser og undgå at spise forarbejdet kød som pølser og bacon, hvis de vil sænke risikoen for hjertesygdomme og sukkersyge," siger Renata Micha, der er leder af undersøgelsen på Harvard University. Arkivfoto: Coloubox
Offentliggjort 20.05.10 kl. 11:55
Forskning på Harvard University afslører: Derfor er noget kød farligere end andet.
Nu hvor grillsæsonen så småt er ved at være skudt i gang, er der nok mange, der ser frem til at se pølserne i baconsvøb syde over de varme kul.
Men hvis du har det hjerte kær, så bør du ifølge ny forskning fra det prestigefyldte Harvard University skifte pølserne ud med en rød bøf, da pølsens forarbejdede kød øger risikoen for sukkersyge og blodpropper.
Ifølge forskerne skal man ikke spise mere end 50 g. forarbejdet kød om dagen for at hæve risikoen for diabetes 2 og blodpropper. 50 g. svarer omtrent til to skiver bacon eller en pølse.
Resultatet, der er renset for livsstilsfaktorer, viser, at et dagligt indtag af 50 g. forarbejdet kød øger risikoen for sukkersyge med 19 % samt risikoen for blodpropper i hjertet med 42 %. Til gengæld mindskes risikoen væsentligt, hvis man kun spiser forarbejdet kød en gang om ugen eller sjældnere
"Folk bør overveje, hvilken type kød de spiser og undgå at spise forarbejdet kød som pølser og bacon, hvis de vil sænke risikoen for hjertesygdomme og sukkersyge," siger Renata Micha, der er leder af undersøgelsen.
Med forarbejdet kød mener forskerne alt kød som er røget, saltet, lagret eller på anden vis tilsat kemiske konserveringsmidler. Det er eksempelvis gældende for pølser, bacon og salami.
For at nå frem til konklusionen gennemgik forskerne 20 studier fra hele verden, som bestod af flere end 1,2 mio. forsøgspersoner fra 10 lande. Derudover undersøgte og sammenlignede de også næringsindholdet i henholdsvis uforarbejdet rødt kød og forarbejdet kød i USA.
Undersøgelsen viste, at de to kødtyper havde omtrent samme indhold af mættede fedtsyrer og kolesterol. Til gengæld indeholdt det forarbejdede kød i gennemsnit fire gange så meget natrium og 50 % så mange konserveringsmidler i forhold til det uforarbejdede kød.
"Den øgede mængde af natrium og konserveringsmidler, og ikke fedtindholdet, i det forarbejdede kød ser ud til at være forklaringen på den øgede risiko for hjerteproblemer og sukkersyge," siger Renata Micha
Se video med Renata Micha HER, hvor hun fortæller om undersøgelsen (engelsk)
Læs mere om undersøgelsen HER (engelsk)
LÆS OGSÅ: Så meget salt bør du spise
Annonce:
Annonce:
Annonce:






All inclusive betyder ikke, at alt er inklusiv
Par nummer 7 mistede førstepladsen