Ny forskning viser, at øl kan modvirke knogleskørhed hos kvinder. Foto: Colourbox
Knogleskørhed, også kaldet osteoporose er en knoglesygdom, som skyldes at mængde og styrken af knoglevævet er væsentlig nedsat. Osteoporose betyder 'porøse knogler'.
Offentliggjort 13.08.09 kl. 10:27
Ny forskning viser, at op til en halv liter øl hver dag kan være med til at modvirke knogleskørhed - hos kvinder.
Kvinder, som drikker øl regelmæssigt, har stærkere knogler end normalt, og derfor har de mindre risiko for at få knogleskørhed. Det viser en undersøgelse fra universitetet Extremadura i Spanien, skriver det britiske magasin Nutrition.
Det høje indhold af silicium i øl har en positiv indvirkning på dannelsen af nyt knoglevæv og kan nedsætte processen, som fører til brud. Øl indeholder også forskellige former for østrogen, der holder knoglerne sunde.
I undersøgelsen svarer 1.700 kvinder med en gennemsnitsalder på 48 år på spørgsmål om deres ølvaner. Det er knoglerne i kvindernes hænder, som er blevet undersøgt, fordi det ofte er her, at de første tegn på knogleskørhed, også kaldet osteoporose, viser sig.
Mindre mængder øl kan være med til at forbedre knoglernes tilstand. De kvinder fra undersøgelsen, som drikker op til en halv liter øl om dagen, har lige så gode knogler som kvinderne, der hører til gruppen af moderate øldrikkere.
Drikker man derimod større mængder øl hver dag, kan det have en nedbrydende effekt på knoglerne.
Ifølge WHO lider 400.000 danskere af knogleskørhed.
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Tag på opdagelse i Danmarks glemte kongeriger
Wozniacki skræmmer modstanderne
Afsides ø gemmer på ukendt Darwin-eksperiment