Danskerne er i årevis blevet advaret mod overdreven solbadning. Nu advarer læger om, at vi får for lidt sol.
Offentliggjort 22.04.09 kl. 09:08
Mangel på D-vitamin er et voksende problem for danskerne. Det kan medføre en lang række sygdomme, mener eksperter
Er du også blevet bange for solen?
En række undersøgelser viser, at mindst halvdelen af alle danskere får for lidt D-vitamin, og at hovedsynderen er for lidt sol. Det skriver 24timer.
Flere år med heftige kampagner har gjort os solforskrækkede, mener børnelæge Vibeke Manniche, som oplever, at "dæmoniseringen af Solen" gør vores børn syge.
»Man har formået at gøre Solen til den helt store fjende, og det er en stor fejl i et solfattigt land. Vi har meget brug for Solen. Vi ser flere og flere børn, som bliver sat i behandling for svær mangel på D-vitamin,« siger Vibeke Manniche til 24timer.
Solen står for mellem 80 og 90 procent af den mængde D-vitamin, vi har brug for.
Danskernes mangel på D-vitamin dokumenteres i en undersøgelse fra Vejle Sygehus af 9.249 blodprøver. Over halvdelen manglede vitaminet.
En tilsvarende undersøgelse i København, offentliggjort i Ugeskrift for Læger, viser samme tendens. Hos 80 procent var det for lavt og hos 38 procent kritisk lavt.
En omfattende undersøgelse fra John Hopkins University i Baltimore, USA, konkluderer, at folk med et for lavt indhold af D-vitamin i blodet har 26 procent større risiko for at dø af ‘alle årsager’.
Overlæge Lars Hyldstrup fra Hvidovre Hospital, der forsker i helbredsmæssige konsekvenser af D-vitaminmangel, siger, at mangel på lys og D-vitamin er et stort problem, som er gået op for eksperterne de seneste 10 år.
»Mange typer af kræft synes at være relateret til det. Blandt andet bryst- og tyktarmskræft og sygdomme som leddegigt og sklerose og visse hjerte- karsygdomme,« siger han.
Ifølge speciallæge Lars Rejnmark Nielsen, der har ph.d. om D-vitaminmangel og knogleskørhed, kan vi ikke undvære direkte sol.
»Det er forbrændinger, der er farlige, men den velbegrundede angst for forbrændinger er blevet til angst for sol,« siger han.
Vibeke Manniche ser pædagoger, der konstant smører børn ind i solcreme, eller holder dem inden døre.
»Solcreme bremser for D-vitamin-optag og giver problemer med hormonforstyrrende stoffer,« siger hun.
Kræftens Bekæmpelse deler ikke bekymringen. Matas og Kræftens Bekæmpelse indgik i 2005 et fireårigt økonomisk samarbejde om solbeskyttelse.
»Det er ikke bevist, at danskerne lider af mangel på D-vitamin, og solcreme yder en god beskyttelse mod solens stråler, som giver hudkræft,« siger projektleder Anja Phillip, der ikke vil ændre budskaberne i Kræftens Bekæmpelses aktuelle solkampagne ‘Skru ned for solen’.
Sundhedsstyrelsen tøver også med at ændre på sine anbefalinger.
»Vi har nedsat en arbejdsgruppe til at se på problemet med D-vitaminmangel og udarbejde en række anbefalinger,« siger afdelingslæge Christine Brot.
Læs også: Forskere: Vitaminer forebygger ikke hjertesygdomme
Kilde: 24timer
Annonce:
Annonce:
Annonce:






Rekordmange civile dræbt i Afghanistan
All inclusive betyder ikke, at alt er inklusiv
Dalmose vil tilbage i centrum