Offentliggjort 17.03.09 kl. 23:03 - opdateret 06.07.09 kl. 07:47
En stor britisk undersøgelse viser, at vegetarer rammes betydeligt mindre af kræft end kødspisere. Dog er grøntsagsspisere stik imod al tidligere forskning mere udsatte for tyk- og endetarmskræft.
En undersøgelse af knap 53.000 britiske mænd og kvinder viser for første gang, at vegetarer er betydeligt mindre udsatte for at blive ramt af de fleste store kræftsygdomme end kødspisere. Kun tyk- og endetarmskræft er folk på grøntsags-kost meget overraskende mere eksponeret for end folk, der sværger til kød i moderate mængder.
Det skriver BBC News på baggrund af en artikel, som et britisk forskerhold netop har offentliggjort i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition. Lederen af undersøgelsen er den anerkendte professor i epidemiologi ved University of Oxford Tim Key.
Vegetarer lever sundere
»Vores resultater tyder på, at kræft er mindre udbredt blandt vegetarer og fiskespisere, og det vil vi nu dykke nærmere ned i,« siger Tim Key til BBC.
At vegetarer har mindre risiko for at blive ramt af de værste kræftsygdomme som lunge-, bryst-, prostata- og æggestokskræft kommer ikke bag på afdelingsleder og overlæge Anne Tjønneland fra Kræftens Bekæmpelse.
»Andre studier har vist, at vegetarer generelt har en mere sund livsstil med mindre røg, mindre alkohol og mindre overvægt end kødspisere. Vi ved fra anden forskning, at det er summen af forskellige livsstilsfaktorer - mere end en enkelt ting som kosten - som påvirker vores risiko for kræft,« siger den danske kræftekspert.
Lidt af en sensation
Den anden af Oxford-analysens hovedkonklusioner er til gengæld helt ny for Anne Tjønneland - og forskerne selv. For stik imod al hidtidig viden er vegetarer tilsyneladende ikke mindre, men mere i risikozonen for at få tyktarms- og endetarmskræft, end kødspisere er.
»Det er en mindre sensation, men måske skyldes forskellen, at de britiske vegetarer ser ud til at drikke mindre mælk end kødspiserne. For det er kendt, at kalciummet i mælken beskytter mod tyk- og endetarmskræft,« siger Anne Tjønneland.
Ifølge Oxford-holdet understeger den nye undersøgelse det store behov for yderligere forskning i sammenhængen mellem kost og kræft, selv om den slags forskning ifølge forskerne »er utrolig vanskeligt« at føre pålideligt ud i livet på mennesker.
Læs også: Valg af slankekur er et fedt
Læs også: Alkohol får dig til at spise usundt
Annonce:
Annonce:
Annonce:
Tag på opdagelse i Danmarks glemte kongeriger
Wozniacki skræmmer modstanderne
Afsides ø gemmer på ukendt Darwin-eksperiment