Offentliggjort 11.03.09 kl. 12:03
Der skal ikke kun hjernegymnastik til for at få en højere IQ – nu kan du også spise dig til en klogere hjerne. Det kræver bare lidt fiskeolie.
Det er 3.972 svenske teeangedrenge på 15 år, der i en tre år lang periode har lagt krop og hoved til et forsøg, som skulle klarlægge fiskeoliens indvirkning på menneskets faglige præstationer.
En gruppe af de 15-årige måtte ikke spise fisk, en anden kun fisk én gang om ugen og en tredje gruppe skulle spise fisk flere gange om ugen.
Og forskerne ved Sahlgrenska Academy på Göteborg Universitet så et meget tydeligt mønster vise sig efter den tre år lange periode:
”Vi fandt en meget klar kobling mellem regelmæssig indtagelse af fisk og en bedre score i intelligenttests – men det krævede også, at de spiste fisk mindst én gang om ugen,” siger Kjell Toren til Livescience.com - han er forsker på projektet og konkluderer:
”Spiste de fisk mere end én gang om ugen, så kunne man se en fordobling af scoren i intelligenstesten.”
De drenge, som fik fisk en gang om ugen, havde en score, der var 6 pct. højere end de drenge, som slet ikke spiste fisk. Testpersonerne, der derimod fik fisk mere end én gang om ugen, havde en testscore, der var 11 pct. højere end drengene, der slet intet indtog.
Forskerne mener, at der derfor er en klar forbindelse mellem indtagelse af fiskeolie af typen omega-3 og omega-6 og øget intelligens.
Forskningsresultatet er blevet offentliggjort i martsudgaven af lægetidsskriftet Acta Paediatrica
Læs også: Fiskespisere vejer mindre
Annonce:
Annonce:
Annonce:






Tåregas driver stadig gennem Kairo
All inclusive betyder ikke, at alt er inklusiv
Dalmose vil tilbage i centrum