Krop & Sundhed i samarbejde med


Stil dit spørgsmål og få svar inden for 24 timer

Byggeri







Tip     Print     RSS    Del    

Olivenolie har en beskyttende effekt mod kræft. Arkivfoto: Emil Ryge Christoffersen


Middelhavskost mindsker risiko for kræft


Forskningsprojektet

Du kan læse mere om forskningsprojektet hos British Journal of Cancer

Forskerne anbefaler:

Forskerne har inddelt madvarerne i ni grupper og anbefaler, at du spiser meget fra grupperne frugt, grøntsager, bælgplanter, kornprodukter, enkeltumættede fedtsyrer og fisk.

Alkohol skal du kun indtage i moderate mængder.

Kød og mejeriprodukter skal du kun spise lidt af.

Af KURT HEDEVANG

Offentliggjort 03.07.08 kl. 10:28

Risikoen kan nedsættes med næsten en fjerdedel ved at omlægge kosten, viser stort forskningsprojekt. Men du skal stadig undlade at ryge, motionere regelmæssigt og undgå overvægt.

Læger og forskere har for længst konstateret, at folk i Sydeuropa er mindre udsatte for hjertekarsygdomme, end vi eksempelvis er i Danmark. Men nu viser et stort forskningsprojekt, at den såkaldte middelhavskost også mindsker risikoen for at udvikle kræft, især hvis folk samtidig holder op med at ryge, sørger for at få motion og holde vægten nede.

Andre forskningsprojekter med bl.a. dansk deltagelse har tidligere fastslået, at olivenolie med sit høje indhold af enkeltumættede fedtsyrer beskytter mod kræft ved at reparere skader på dna-systemet.

Traditionel middelhavskost har højt indhold af bl.a. frugt og grøntsager og lavt indhold af rødt kød og mælkeprodukter, og fedtstoffet kommer i udpræget grad fra olivenolie.

Mange bække små

Forskningsprojektet, der er offentliggjort i British Journal of Cancer, omfattede 25.623 græske mænd og kvinder (10.582 mænd og 15.041 kvinder), der blev fulgt over otte år. Oprindeligt blev 28.572 mennesker fordelt over hele Grækenland taget med i projektet i årene 1994-99, men næsten 3.000 blev af forskellige grund sorteret fra.

Undersøgelsen viser, at risikoen for at udvikle kræft falder med 12 pct. ved at tilføje to elementer fra middelhavskosten til den daglige kost. Ved at hæve det til seks elementer falder risikoen 22 pct. Et eksempel på to elementer kunne være at spise flere bælgfrugter og mindre rødt kød. Ved at erstatte smør med olivenolie nedsættes risikoen med 9 pct.

"Af de næsten 26.000 personer, som deltog i projektet, havde de, der spiste traditionel middelhavskost, mindre risiko for at udvikle kræft. At spise mere fra én madgruppe ændrede ikke i sig selv risikoen for at udvikle kræft, men ved at justere madvanerne i retning af mere middelhavskost kunne vi konstatere en vigtig effekt," siger lederen af forskningsprojektet, professor Dimitrios Trichopoulos fra Harvard University i USA, til The Independent.

Ni madgrupper

Undersøgelsen viser, at middelhavskosten tilsyneladende har en beskyttende effekt mod stort set alle kræfttyper - det være sig kræft i mave, tarmsystem, lever, livmoder eller hjerne. Forskerne vurderede også deltagernes risikofaktorer som rygning og livsstil.

Forskningsprojektet er en del af et løbende europæisk kræftforsknings-projekt, der kikker på, hvordan godt en halv million mennesker har levet deres liv, før de fik stillet en kræftdiagnose. Forskerne undersøger bl.a. i detaljer deltagernes madvaner.

Forskerne har inddelt madvarerne i ni grupper: umættede og mættede fedttyper, frugt, grøntsager, bælgfrugter som ærter og linser, kornprodukter som fuldkornsbrød og pasta, kød, mejeriprodukter, fisk og alkohol. Forskerne kommer også med en anbefaling af, hvordan du fordeler din mad i de ni grupper.

Inter vidundermiddel

Samtidig understreger andre kræftforskere fra World Cancer Research Fund, at de bedste råd, når folk vil forsøge at gardere sig mod kræft, stadig er at undlade at ryge, motionere regelmæssigt, spise en varieret kost og undgå at blive overvægtig.

Hos det britiske kræftforskningsinstitut, Cancer Research UK, glæder man sig over projektet.

"Det sætter fokus på vigtigheden af en varieret og balanceret kost, og samtidig viser det, at der faktisk er mange - i sig selv små ting, man kan gøre for at mindske risikoen for at udvikle kræft. Samtidig viser undersøgelsen, at der ikke findes et "vidundermiddel", der kan forhindre kræft," siger direktør Sara Hiom fra det britiske institut til The Independent.

Læs også: Optimisme kan ikke helbrede kræft

Tilmeld dig fpn.dk nyhedsoverblik
Markedsføring:
Forbruger-vagthund er igen på afveje
Forbrugerrådets elbørs har undladt at fortælle, hvordan forbrugere kan slippe for mails. Læs artikel
Dine penge:
Dyrt tøj skuffer forbrugere
Mærkevarer skal ikke nødvendigvis holde længere end billigere udgaver, viser klagesager. Læs artikel
Børn & Unge:
Børn i terapi efter pornochok
Svedige kroppe, vilde støn og nærbilleder af kønsdele er en ubehagelig oplevelse for børn. Læs artikel
Krop & Sundhed:
Syfilis er i voldsom vækst i Danmark
Syfilis var udryddet i Danmark, men nu stiger smitten voldsomt. Læs artikel
Dit liv:
Et nyt look fryder - men hvorfor?
En ny frisure, en tatovering eller en ny garderobe. Hvorfor har vi brug for forandring? Læs artikel
Vin:
Ugens vin: Viognier - en elegantier
Vine på viognierdruen passer fint som aperitif, men går også til fiskeretter og kylling. Læs artikel
Din mad:
Supersødemiddel i danske butikker
Naturligt sødemiddel næsten uden kalorier er blevet EU-godkendt. Læs artikel
Computer:
Sådan hacker du Ikea-produkter
Møbler kan bruges til andet og mere, end de oprindeligt var tænkt som. Få inspiration her. Læs artikel

Annonce:

Annonce:

Test af Alfa Romeo Giulietta 2,0 JTDm TCT DistinctiveDobbeltkoblingsgearkasse til Giulietta-topmodeller... Læs artikel >>
Test: Her er Nikons mesterstykkeNikon 4D er værktøjet til den professionelle fotog... Læs artikel >>
Guide: Tre særprægede hotellerBlandt verdens mest særprægede steder at overnatte... Læs artikel >>
Guide: Skab et espalier, der støtterEt espalier i haven giver stor udnyttelse af plads... Læs artikel >>
Tv & Foto

Test: Det bedste kamera til rejsen

Lommevenlige kameraer med lang zoom kan holde styr på, hvor billederne er taget.

Hurtig mini banker top-smartphone

Den nye HTC S One er mindre, billigere og bedre end HTCs topmodel.
Computer

Det skal du vide, før du køber bærbar

Vi tager dig med hele vejen rundt og hjælper dig til at tage den rigtige beslutning.
Båd

Båd med mere plads end sommerhuset

Beneteau Oceanis 46 fungerer ikke kun som et sommerhus på vandet. Den giver også sejlerglæde.
Bil


En ny jæger i storbyjunglen

Af FLEMMING HASLUND, Bilzonen.dk

Bil: Vi kører crossoveren Mazda CX-5, der på mange måder er den moderne families stationcar.
Bil

Skoda-mikro starter op ad bakke

Der er allerede solgt over 5.000 stk. af VW Up. Til juni kommer Skodas version af bilen.
Bil

Hver femte bil dumper ved første syn

Det gælder især franske biler, viser data fra 24,5 mio. britiske synsrapporter.

Super-smartphone imponerer i test

Vi har som de første haft årets største Android-nyhed på mobil-markedet i hånden.
Mobil

HTC ombytter telefoner med lakfejl

HTC One S har været skældt ud for fejl i lakken. Nu skal forretningerne bytte telefonerne.

Indland
18-årig stukket i ryggen med kniv
En 18-årig på bytur København blev ramt af en kniv, da der opstod tumult mellem to grupper unge. Læs artikel
Boligmarkedet
Rækkehus
Virum
2.875.000 kr. (-7%)
155 kvm / 3 værelses.
Ejerlejlighed
København S
1.298.000 kr. (0%)
68 kvm / 9 værelses.
Ejerlejlighed
Frederiksberg C
3.860.000 kr. (0%)
144 kvm / 5 værelses.
Ejerlejlighed
Kongens Lyngby
2.500.000 kr. (0%)
101 kvm / 3 værelses.
Søg i 78752 boliger til salg
I samarbejde med boligsiden.dk


Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her.
fpn.dk, Grøndalsvej 3, 8260 Viby J, +45 87 38 38 38. Kontakt: http://jp.dk/kontakt/