
Flavanolholdige fødevarer - bl.a. chokolade skærper ikke kun hjernen, men har en række andre sundhedsfremmende effekter. Foto: Colourbox
Offentliggjort 11.04.09 kl. 07:41
Matematiktimen eller hverdagens mere praktiske hovedregnestykker: Chokolade er godt til begge dele, viser nyt studie.
Chokolade gør ikke bare den søde tand godt. Det gør også en hurtigere og skarpere i hovedet til matematik, viser et nyt studie fra Northumbria University i Newcastle.
Det rapporterer det seneste nummer af kvindemagasinet Marie Claire.
I studiet har professor David Kennedy med kolleger fået 30 forsøgspersoner til at tælle baglæns fra et tilfældigt tal mellem 800 og 999. Testpersonerne skulle tælle ned med tre tal af gangen.
Og det var de langt bedre til efter at have fået serveret en kop koncentreret kakaodrik før, hvilket forsøgskaninerne selv forklarede med, at de følte sig både mindre tætte og mentalt udkørte efter at have indtaget chokoladedrikken.
Det magiske regnestok i forsøget hedder ifølge de britiske forskere flavanoider. Det er et plantebaseret antioxidant, som findes naturligt i især mørk chokolade foruden en række frugter, grøntsager, grøn te og rødvin.
Flavanoid-holdige drikke- og fødevarer er ikke bare et kendt og brugt middel til at forbedre menneskers mentale præstationer. Forskere har også påvist, at de plantebaserede antioxidanter i bl.a. chokolade har en række andre gavnlige sundhedsfremmende effekter på kroppens blodkar og blodcirkulation, og desuden er i stand til at sænke blodets indhold af det skadelige LDL-kolesterol.
Læs også: Her er danskernes mest populære slik
Læs også: En plade Marabou mindre pr. dansker
Læs også: De 10 værste kaloriebomber på jobbet
Annonce:
Annonce:
Annonce:






Christiansborg får måske tårn-restaurant
Tåregas driver stadig gennem Kairo
All inclusive betyder ikke, at alt er inklusiv
Comeback til Klavs Bruun Jørgensen?